In Sight | Europris vokser på lave priser
347653
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-347653,cookies-not-set,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-2.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive
Project Description

På Ski i Akershus står konsernsjef Bjørn Maarud i Europris sammen med butikksjef Laila Wang og viser frem noe av kjedens kampanjetilbud.- Dette er jo rasende billig, sier Wang og tar frem en fem kilos boks med vaskepulver.

Forretningen på Ski er blant Europris´ 11 nye butikker som ble åpnet ifjor.

– I denne butikken vil vi i år omsette for 20 millioner, sier Maarud.

Hybrid

Europriskjedens butikker er en hybrid av en dagligvareforretning og et forbrukermagasin med salg av alt fra boksmat, såpe, tepper, klær, elektrisk kjøkkenutstyr og plastprodukter.

– Dagligvareomsetningen utgjør 17 prosent av kjedens omsetning. Vi selger alt utenom melk og brød og ferske kjøttprodukter, sier Maarud.

Kjeden tar nå opp kampen mot svenskehandelen. Selskapet etablerer forretning tett inntil svenskegrensen på Skotterud i Hedmark etter gode erfaring på den norske siden av Svinesund.

– Vi mener vi kan kjempe mot svenskehandelen ved hjelp av billigere varer. Vår butikk i Svinesundparken går veldig bra, sier Maarud.

Fra sidelinjen følger konsernsjefen med kjedekampen i dagligvarehandelen. Etter at Norgesgruppen på nyåret inngikk en samarbeidsavtale med Ica for innkjøp og logistikkløsninger, har konfliktnivået vært høyt. Konkurrenten Rema 1000 har protestert mot samarbeidet og Konkurransetilsynet vil gjennomgå avtalen.

Etter avtalen med Ica vil Norgesgruppens grossistvirksomhet Asko få en markedsandel på frakting av dagligvarer på opptil 50 prosent. Norgesgruppens mål er at de vil være grossist på samtlige varer de har i kjedens butikker.

– Jeg skjønner at Ica var nødt til å gjøre noe for å overleve etter å ha tapt store beløp i Norge. Fremtiden vil vise om avtalen med Norgesgruppen er riktig.

Selv er ikke matvarekjedene noen trusel for lavpriskjeden Maarud leder.

– Vi har eget hovedlager i Fredrikstad og egen distribusjon. En av våre konkurransefordeler er at vi bruker båt fra Fredrikstad til alle butikkene som ligger langs kystlinen opptil Kirkenes. På den måten sparer vi 3000 trailerlass i løpet av ett år. Det er både miljøvennlige og økonomisk fordelaktig, sier han.

Sikter mot nye milliarder

Ifjor kjøpte investeringsselskapet Nordic Capital lavpriskjeden Europris for 2,9 milliarder kroner. Det svenske private equity-selskapet eier også den finske lavpriskjeden Tokmanni som ligner på Europris. Tilsammen omsetter de to kjedene for over en milliard euro.

– Vi har mange av de samme leverandørene og kan dermed utnytte det ved å få rabatter med større enkeltinnkjøp, sier Maarud.

Selv er han meget fornøyd med fjoråret.

– Vi økte omsetningen ifjor med totalt 12 prosent og passerte driftsinntektene med fire milliarder inkludert franchisevirksomhetene. Sammenlignbare tall var veksten på ni prosent, sier Maarud.

I 2011 oppnådde Europris et driftsresultat før avskrivninger på rundt 475 millioner kroner.

– Det blir bedre resultat i 2012.

Maaurud har som mål å etablere 45 nye butikker de neste tre årene.

– Vi har fått godkjenning om å etablere oss på 13 nye steder i år. Nå jobber vi hvor de nye butikkene i 2014 skal bygges. Vårt mål er å få en omsetning på seks milliarder kroner innen tre til fire år og opprettholde lønnsomheten, sier Maarud.

Project Details
Category

Aktuelt, Aktuelt

Previous
Next