Seks ukers ventetid for tv-reklame

Seks ukers ventetid for tv-reklame

Annonsører bør booke plass seks uker i forveien for å få på en god reklamekampanje på tv, råder mediebyråene. Da TV 2 fikk hele tv-kampanjen for Remas Æ-app, innførte kanalen venteliste.

TV 2 har hatt en fantastisk start på 2017. Det sier tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom.

– «Farmen Kjendis» leverer fantastisk. Håndballgutta har levert over all forventning i VM og «Norske Talenter» og «Hver gang vi møtes» leverer fint. Dette gjør at TV 2 har bedre kapasitet enn forventet, sier hun.

  • I mai 2016 ble det kjent at TV 2 skal kutte 177 årsverk og 350 millioner kroner i kostnader innen år 2020.
  • I forrige uke gjennomførte TV 2 samtaler med 330 ansatte. De som fortsatt skal jobbe i TV 2s nye organisasjon fikk vite at de er «innplassert».
  • De øvrige defineres som «overtallige» og må velge mellom sluttavtale eller oppsigelse.
  • Antall overtallige er cirka 45 personer. Av disse har i overkant av 20 bedt om juridisk bistand fra Norsk Journalistlag.

Likevel må annonsører som vil på tv tenke langsiktig.

– I utgangspunktet er salget stengt ut februar. Hele 2016 var veldig preget av høyere etterspørsel enn det var seere i markedet. Tidene hvor annonsørene kan få på en kampanje på 2 ukers varsel er nok forbi, og vi må legge opp til en lengre planleggingshorisont, sier Massaiu.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M bekrefter at flere norske tv-kanaler har stengt salget av reklameplass ut februar.

Både MTG (MTG) og Discovery (TVNorge) har stengt.

TV 2s voldsomme suksess med «Farmen Kjendis» og gode tall for Håndball-VM gjør at tv-selskapet likevel har noe kapasitet.

– I dette markedet bør en booke plass seks uker i forveien for å få på en god reklamekampanje på tv, sier Thalberg.

Remas Æ-app skapte kø

Annonsørene står i kø, til tross for at tv-kanalene økte prisene sine med 6-8 prosent fra nyttår.

Etter det DN forstår opprettet TV 2 midt i desember ventelister for annonsører som ønsket å komme på tv med reklame i januar.

Dette bekreftes av Thalberg.

– Da TV 2 stengte, gikk de andre kanalene raskt fulle og hele tv-markedet for januar var stengt 20. desember i fjor. Dette har aldri skjedd tidligere, sier han.

Situasjonen oppsto etter at mediebyrået In Sight plasserte hele tv-delen av monsterkampanjen for Remas nye Æ-app eksklusivt hos TV 2 i januar.

Per Hæhre er partner i In Sight, som plasserer reklame for i underkant av en halv milliard kroner årlig på vegne av annonsører.

– Dette viser at tv-reklame er ikke dødt, selv om alle kanalene legger inn et par prosent seertap til strømming.

Han forklarer hvorfor TV 2 fikk hele tv-budsjettet på Æ-kampanjen slik:

– Vi velger ofte færre aktører, gjør det ordentlig der vi gjør det og sørger for dominans. Det gir oss også et fortrinn i forhandlingene om betingelser, sier Hæhre.

Usikkerhet om Get
Da Æ-avtalen dunket inn midt i desember, visste TV 2 heller ikke om selskapet ville komme til enighet med kabelselskapet Get om en ny distribusjonsavtale fra januar.

Uten enighet risikerte kanalgruppen å måtte gå av luften og miste 1,3 millioner seere ved midnatt nyttårsaften.

Det ville gitt betydelig mindre reklamekapasitet. I neste omgang risikerte TV 2 å måtte refundere sinte annonsører som ikke ville fått ut budskapet sitt til seerne, til tross for at de hadde kjøpt reklameplass av TV 2.

I stedet ble Get og TV 2 enige, «Farmen Kjendis» har dominert tv-seingen på kommersielle tv-kanaler i januar, og i tillegg har Sander Sagosen (21) og resten av det norske herrelandslaget i håndball spilt over evne og er klar for semifinale mot Kroatia på TV 2 fredag kveld.

De andre kommersielle kanalene har i praksis ikke startet vårsesongen ordentlig, slik at TV 2, ifølge mediebyråene, foreløpig dominerer i tv-reklamemarkedet.

– Markedet balanserer hårfint. Dermed blir det fort utsolgt. Allerede nå er det mange millioner tapt, fordi det har vært stengt på tv, sier Thalberg.

Han spådde denne uken at salget av tv-reklame vil vokse i takt med reklamemarkedet forøvrig, og øke med to prosent i år.

 

TV 2: Beste start på lenge
Bjørn Gunnar Rosvoll er salgs- og markedsdirektør i TV 2. Han har bedre dager på jobben enn i høst da både seerne og inntektene sviktet for tv-selskapet.

– Det er en voldsom etterspørsel etter tv-reklame i markedet akkurat nå, og vi har stor suksess med «Farmen Kjendis» og håndball-VM i januar. Situasjonen er nå at vi har akkurat de seerne vi skal ha. Det er en av de beste startene på året på mange år, sier Rosvoll.

TV 2 vet at NRK kommer til å gi ekstra tøff konkurranse om seerne i februar med VM i både skiskyting, alpin og nordiske grener.

– Det er et levende marked, der vi har fått en god start, sier Rosvoll.

Tung satsing på uteliggere

TV 2 har ikke tenkt å legge seg ned i februar, og lar «Farmen Kjendis» gå til midt i måneden.

Deretter starter TV 2 et langt løp med Gullrute-vinneren «Petter Uteligger», som denne sesongen tar personer med tilknytning til ulike rusmiljøer til Nordkapp.

Tre søndager fra 19. mars varmer TV 2 opp med spesialprogrammer fra programleder Petter Nyquist, før selve sesongen starter starter 6. mars og varer i ti uker.

 

Les saken her

Bjørn Eckblad