NÅ SKAL VI KJEDE OSS!

NÅ SKAL VI KJEDE OSS!

Joy of missing out, eller #jomo, er den nye hashtaggen. Kjedsomhet kan være akkurat det du trenger for å bli kreativ.

Jeg har en venninne som alltid forlater festen først. Gjerne før den når toppen, og aller helst i smug. Plutselig er hun bare borte, og jeg har alltid lurt på hvor hun blir av. Har hun forlatt oss til fordel for en morsommere fest? Er hun på vei til nachspiel

eller har hun en hot date? Det viser seg at det siste er nærmest sannheten; hun har en
date med seg sjøl.

Sannheten er at jeg gleder meg til å komme hjem og kunne styre med mine ting, innrømmer hun.

– Jeg har lært at jeg ikke går glipp av noe selv om jeg går hjem. Jeg er en sosial person, men på mine premisser – å gå på eller bli for lenge på et arrangement jeg egentlig ikke har lyst til å være på, blir følelsesløst for meg.

Nå viser det seg at venninnen
min er trendy i sin mangel på
frykt for å gå glipp av noe: For nå
har hashtaggen «Jomo» dukket
opp.
F-en i fear of missing out,frykten for å gå glipp av noe, er byttet ut med j forjoy – glede. Gleden ved å gå glipp av noe, smak på den. For meg som alltid har gått sist hjem fra nachspiel, traff den midt i planeten og ble liggende der og kverne litt.

Typisk nok: Hun som alltid går først hjem, er også den
i vennegjengen som får flest invitasjoner: fester, lanseringer, konserter, eventer. O e takker hun nei. Andre ganger dukker hun opp, for så å forsvinne like fort som hun kom. Så hva er det som lokker henne hjem igjen?

– Enten går jeg hjem og legger meg, eller så bare nyter jeg å være alene hjemme. Da diller jeg rundt og koser meg. Her om dagen tok jeg meg sjøl i å tenke:

«Å, jeg har ingen planer i helgen, ingen som kommer på besøk engang, så deilig!»

 

Haha! Jeg koser meg med det. Ser en serie, danser for meg sjøl, hører på den samme sangen om og om igjen uten at noen klager. Jeg blir litt lykkelig bare av å snakke om det, kjenner jeg.

«Boring is the new black», heter en trendrapport fra det verdenskjente markedsbyrået WGSN.com. Danske Pej gruppen, det skandinaviske trend­ instituttet, konstaterer at slow ikke lenger er nok: Kjedsomhet kommer som den ultimate mot­ reaksjon på at alt skal gå så fort hele tiden.

– Teknologi har reddet oss fra kjedsomheten, men det ser ut til at det koster oss dyrt. Vi er blitt intolerante overfor kjedsomhet, skriver instituttets leder Louise Byg Kongsholm i artikkelen «Kedsomhet
er hot!»

– Kjedsomhet blir en minsteverdi, noe vi alle ønsker oss og lengter etter. Kjedsomheten blir sett som en kilde til nærvær, kreativitet og nye påfunn. Flere studier viser at kjedsomheten er kilden til økt konsentrasjon og reaksjon, og for kreativitet er kjedsomheten således en resultatskapende tilstand.

 

I snitt er kvinner innom Facebook 18 ganger daglig
og sjekker mobilen 263 ganger.

Forbrukerfaktaundersøkelsen PULS

 

Erling Kagges bok «Stillhet i støyens tid. Gleden ved
å stenge verden ute» var en av fjorårets mest omtalte norske utgivelser. Vi leser artikler om at dagens barn kjeder seg for lite, de har alltid en skjerm i nærheten som står konstant parat til å underholde dem. Jeg skrev barn, men er ikke hakket bedre sjøl. Har jeg et ledig minutt, stopper jeg ikke opp og myser mot solen eller lukter på blomstene, jeg ser ned i mobilskjermen.

Det snakkes mye om at en stor gruppe mennesker kommer til å gå på en kjempesmell snart, fordi de aldri klarer å logge av, sier Adina Broady Aasebø, medieviter fra Stockholms Universitetet og partner i mediebyrået In Sight. Hun skriver for tiden bok om skandinaviske urbane kvinner, bevissthetskulturens framvekst og framtidens konsumenter.

– Motvekten har vi sett en stund, i alt fra mindfulness til makefulness – enkle, skapende aktiviteter som tar oss tilbake til røttene med fargelegging
og håndarbeid.

Aasebø har også lagt merke til bruken av hashtaggen jomo, og setter den i sammenheng med en større bølge: Lengselen etter avlogget tid.

– Mellomtiden er blittborte fra folks liv. Minuttene der du bare stirret ut av bussvinduet på vei til jobb, den finnes ikke for stadig flere av
oss. Redselen for å gå glipp av
noe er så ekstremt sterk i visse
grupper, særlig blant unge kvinner. Kvinner er overrepresentert
i tidsbruk på sosiale medier.
Mens menn går kjapt inn og søker etter noe spesifikt, blir kvinner værende.

I den store forbrukerfaktaundersøkelsen PULS som
In Sight nylig utførte blant 10 000 deltakere rekruttert av Norstat, svarte 95 prosent av kvinnene mellom 20 og 29
år at de var på Facebook og Instagram hver dag. Tallet er enda høyere om vi kun ser på kvinner bosatt i Oslo. I snitt er kvinner under 50 år innom nettopp Facebook 18 ganger daglig og sjekker mobilen 263 ganger. Hver dag!

Hvorfor har vi da dette behovet for å vise verden vår avloggethet? Hvis du virkelig ikke var redd for å gå glipp av noe, sånn innerst inne, ville du da ha trengt å legge ut det bildet, hashtagge med jomo og lene deg tilbake og vente på likes?

– Det er en ambivalens i det der, og den er veldig pisk. I 1999 kom Naomi Kleins bok «No logo», som gikk til angrep på merkevarer, med det resultat at folk begynte å gå med vesker påtrykket nettopp logoen fra «No logo». «No logo» ble etter hvert en sterk merkevare, forteller Aasebø.

– Folk prøver å finne ulike mestringsstrategier for livet sitt. Det ER vanskelig å velge når du er av og på, og det får konsekvenser, som denne hashtaggen som det er lett for å le litt av. Ja, vi har et behov for å være avlogget, men samtidig vil vi at folk skal se hvor inke vi er til nettopp det.

Blant kvinnene Aasebø har intervjuet til boken sin, er en 27­åring som har valgt en fast dag i uken til å være fullstendig avlogget. Hun er vanligvis ekstremt sosial både fysisk og på sosiale plattformer, og har på denne måten skapt et ukentlig pusterom.

– Hver tirsdag er hun helt avlogget. I begynnelsen fikk hun abstinens, nå lengter hun etter tirsdagen – det er blitt hennes balansedag som gir henne en helt ny form for kreativitet, forteller Aasebø.

– Hun kan gjerne møte venner, men hun er sosial på en annen måte. Og hun leser bøker og magasiner, det gir henne samme følelse som vinylplater. Det er ekte, taktilt, noe du kan ta og føle på.

Pej gruppens Louise Byg Kongsholm viser til en undersøkelse der en gruppe studenter i ti ulike land ble bedt om
å legge fra seg mobilen i ett døgn. Mer enn halvparten ga opp. En annen studie viser at 18 av 42 personer heller vil utsettes for elektrisk støt enn å sitte alene i kjedsomhet i mer

enn 15 minutter. Årets mest omtalte mobillansering er ikke enda en nyvinning fra Apple, men Nokias nostalgiske relansering av knottetelefonen 3310 – uten apper for sosiale medier.

 

Man viser hvor suveren man er når man er en sånn som kan velge noe bort.

Fanny Duckert, professor i psykologi

Moderne mennesker er overmette på inntrykk. Det man har lite av, blir eksklusivt, dette er bare en ny variant av det: Man viser hvor suveren man er når man er en sånn som kan velge noe bort. Men det er bare posering alt sammen, konstaterer Fanny Duckert. Hun er professor ved psykologisk fakultet ved Universitetet i Oslo, og har kultur­ og kommunikasjonspsykologi som et av sine fagområder.

Dilemmaet når et begrep som jomo oppstår, er at du føler at du må bekjenne utmeldingen din til hele verden. Da har du ikke meldt deg helt ut, du er fortsatt like avhengig av anerkjennelse og deler alt hele tiden. Du vil late som du er uavhengig og lever et rolig liv utenfor støyen, mens det genuine ville være å lukke stille igjen og faktisk nyte det du lager et stort vesen av, om det er ensomhet eller natur eller hva det er. Du er fortsatt på, men vil vise alle at du er i den eksklusive gruppen som kan velge noe bort.

Duckert har bare ett råd til alle som føler på et behov for å melde seg ut av og til: Bare gjør det, og blås i å sanke likes for det.

– Behovet for å skille seg ut og være annerledes ligger dypt i mennesker, dilemmaet er at vi samtidig trenger å bli anerkjent og føle at vi hører til i fellesskapet. Vi driver hele tiden og sammenligner oss med andre, og vi har en over od av sosial kontakt med sosiale medier og alt. Vil du gjøre deg annerledes, må du melde deg ut. Uten å legge ut bilder med hashtag jomo. Ellers blir utmeldingen din bare enda en ny poseringsvinkel.